Παγκόσμια Ημέρα κατά της Οστεοπόρωσης

Τα οστά μας είναι ισχυρότερα από ποτέ στην ηλικία των 30. Από εκεί και έπειτα αρχίζουν να χάνουν την πυκνότητά τους δημιουργώντας διάφορα προβλήματα. Η οστεοπόρωση πλήττει την πλειονότητα των ηλικιωμένων. Είναι γεγονός ότι οι γυναίκες με οστεοπόρωση είναι περισσότερες από τους άνδρες. Αυτό συμβαίνει επειδή ο σκελετός των γυναικών είναι γενικά λεπτότερος από των ανδρών.

Ιδιαίτερα οι γυναίκες με πολύ λεπτά οστά έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να αναπτύξουν οστεοπόρωση.

Η μείωση της σκελετικής μάζας που σχετίζεται με την οστεοπόρωση οφείλεται πρωτίστως, στη μειωμένη έκκριση στεροειδών ορμονών από τις ωοθήκες, λόγω ηλικίας.

Λανθασμένα έχει επικρατήσει η άποψη πως η οστεοπόρωση προκύπτει από την έλλειψη ασβεστίου. Στην πραγματικότητα, η οστεοπόρωση είναι αποτέλεσμα της απώλειας ασβεστίου, καθώς η οστική πυκνότητα διαμορφώνεται σε μικρές ηλικίες, οπότε το ασβέστιο εναποτίθεται στα οστά. Εκείνο στο οποίο μπορούν να εστιάσουν οι άνθρωποι και, κυριότερα οι ηλικιωμένοι είναι ο περιορισμός της απώλειας ασβεστίου από τα οστά ακολουθώντας την κατάλληλη διατροφή.

Τρόφιμα πλούσια σε ασβέστιο είναι τα γαλακτοκομικά, τα λαχανικά, οι ωμοί ξηροί καρποί και τα όσπρια. Στον αντίποδα, οι τροφές που δεσμεύουν το ασβέστιο και είναι καλό να αποφεύγονται, διότι οδηγούν στην αποβολή του μέσω των ούρων, είναι το αλκοόλ, η καφεΐνη και τα φυτικά οξέα.

Τα φυτικά οξέα βρίσκονται στα λαχανικά, τους καρπούς, και τα όσπρια. Το ιδανικό είναι να μην γίνεται ταυτόχρονη κατανάλωση με το ασβέστιο αλλά να μεσολαβεί διάστημα τουλάχιστον μισής έως μίας ώρας. Όμως, στις ίδιες ομάδες τροφών (λαχανικά, καρπούς και όσπρια) περιέχονται και φυτικά οξέα.

Το πρόβλημα λύνεται εύκολα, καθώς με το μαγείρεμα το φυτικό οξύ στην πλειονότητά του καταστρέφεται, όπως επίσης η προσθήκη μερικών σταγόνων λεμονιού κατά τη διάρκεια του μουλιάσματος αρκεί για να μειωθεί η περιεκτικότητά τους σε οξέα.

Ένα άλλο ιχνοστοιχείο που συντελεί σημαντικά στην απορρόφηση του ασβεστίου από τον οργανισμό είναι το μαγνήσιο. Τα γαλακτοκομικά προϊόντα περιέχουν ελάχιστα ποσά μαγνησίου, χωρίς την ύπαρξη του οποίου ο οργανισμός απορροφά μόνο το 25% του ασβεστίου. Το υπόλοιπο 75% χρησιμοποιείται με επιβλαβή τρόπο, δημιουργώντας νεφρικούς λίθους που φράσουν την ουρική οδό. Ενίοτε, προκαλεί αρθρίτιδα, ουρική αρθρίτιδα ακόμη και αθηρωματική πλάκα που οδηγεί σε αρτηριοσκλήρυνση. Καλές πηγές μαγνησίου είναι τα όσπρια, τα πράσινα λαχανικά, οι ξηροί καρποί και τα φρούτα.

Μια άλλη παράμετρος που πρέπει να εστιάσουμε είναι η υψηλή πρόσληψη πρωτεϊνών. Σύμφωνα με το American Journal of Clinical Nutrition, 1995;61 και 1994;59:1356-61 αντίστοιχα, η διατροφική πρωτεΐνη αυξάνει την παραγωγή οξέων στο αίμα, η οποία μπορεί να ουδετεροποιηθεί από το ασβέστιο που μετακινείται από το σκελετό. Επιπλέον, οι ζωικές πρωτεΐνες προκαλούν απελευθέρωση ασβεστίου από τα οστά, το οποίο αποβάλλεται με την ούρηση.

Οι άνθρωποι που καταναλώνουν τα μεγαλύτερα ποσοστά πλήρους ζωικής πρωτεΐνης είναι αυτοί που βιώνουν ραγδαία απώλεια οστικής μάζας. Σύμφωνα με άλλη έρευνα του American Journal of Clinical Nutrition (1979:32,4), προκύπτει ότι ακόμα και όταν λαμβάνουμε 1.400mgr ασβεστίου ημερησίως, το άτομο μπορεί να χάσει έως και 4% της οστικής του μάζας ετησίως εάν ακολουθεί μια διατροφή που περιέχει υψηλά ποσοστά πρωτεϊνών. Η ημερήσια συνιστώμενη πρόσληψη ασβεστίου και μαγνησίου είναι 1.000 και 300mg. αντίστοιχα.

Leave your comment